VERSLAG Op woensdag 29 augustus vond de eerste editie van de Business Walk op Kennispark Twente plaats. Een groot succes, want meer dan 200 (internationale) masterstudenten kwamen af op de Business Walk. Het doel: studenten die zoeken naar een stageplek koppelen aan bedrijven dat nieuw, aanstormend talent wil strikken. Alle bedrijven waren positief verrast door de hoge opkomst. Maar leverde het ook wat op? We vroegen het een aantal bedrijven zelf. Een uitgebreid fotoverslag van de Business Walk vind je op de Facebook-pagina van Kennispark Twente!

Bedrijven enthousiast over drukbezochte Business Walk

Hoog internationaal gehalte

Naast de hoge opkomst viel voor een handvol bedrijven vooral het ‘internationale karakter’ op. Managing Director Frank Brouwer van FIGO: “De opkomst van het aantal internationale masterstudenten was inderdaad bijzonder hoog. En we zochten weliswaar vooral naar Nederlands talent, maar we spraken wel een flink aantal internationale studenten waarmee we de link warm willen houden.”

Projectleider Wouter Sieverink van No Nonsense Technical Solutions sluit zich daarbij aan: “Onze focus lag ook vooral op het spreken van Nederlandse masterstudenten, maar wij waren aangenaam verrast over het enthousiasme van de internationale studenten. Momenteel blijft die focus ook liggen op het Nederlands talent hoor. Wij willen eerst nationaal verder groeien. Er liggen trouwens wel goede kansen voor het internationaliseren van het bedrijf als ik kijk naar ons toekomstperspectief!”

Veel interessante gesprekken

Ook sales en marketingadviseur Sabrina van Vianen van Ecare is positief: “De opkomst van het aantal internationale studenten was weliswaar hoger dan we hadden verwacht. En de meesten waren op zoek naar stagemogelijkheden voor 2019 of later, waardoor de gesprekken wat minder concreet waren. De Business Walk leverde ons overigens wel een aantal interessante gesprekken op. De Business Walk was bovendien erg leuk opgezet en het enthousiasme bij studenten en bedrijven was groot.”

Veel ‘ondernemers in de dop’

Novel-T was ook aanwezig op de Business Walk en zag al veel jong ondernemerstalent. Marketing- en communicatiespecialist Lisan Westerik: "Wij hebben veel internationale masterstudenten gesproken die enthousiast waren over de ondersteuning die Novel-T kan bieden als ze een innovatief idee hebben of willen gaan ondernemen. Het eerste contact met de student is enorm belangrijk voor ons. We horen graag hun verhaal, denken met ze mee en kunnen ze vervolgens begeleiden als we potentie zien in het idee. Met de mooie vestigingsplekken die de regio Twente biedt, hopen we vervolgens het talent te behouden in de regio."

De hamvraag: wat leverde de Business Walk op?

Voor de meeste bedrijven leverde de Business Walk veel interessante matches op. Onder andere voor ICT-bedrijf Sigmax: “Ik denk dat we ruim 100 masterstudenten hebben gesproken”, vertelt Sigmax-recruiter Coen Beernink. “Wij stonden met vier collega’s om geïnteresseerde studenten te woord te staan. Een kwart van die studenten komt waarschijnlijk op de koffie. De Business Walk is voor ons dus een groot succes. Hij mag wel vaker in het jaar georganiseerd worden!”

Sollicitatiegesprekken worden ingepland

Wouter Sieverink van No Nonsense Technical Solutions is al druk bezig om alle interesse te ‘stroomlijnen’: “Wij hebben zeker 100 geïnteresseerden gesproken. We hadden denk ik wel twee extra mensen mogen inzetten om ze allemaal goed te woord te staan. We gaan binnenkort alle geïnteresseerden benaderen om hun cv naar ons toe te sturen. Op basis daarvan gaan we sollicitatiegesprekken inplannen. We hebben trouwens ook veel contacten gelegd met de deelnemende bedrijven, dat leidde tot mogelijk nieuwe samenwerkingen.”

Ook veel aanvragen voor internships bij DEMCON

Voor DEMCON leverde de Business Walk ook mooie resultaten op. Pr- en communicatiespecialist Leonie Busscher: “We hebben veel studenten mogen ontvangen in onze stand. De interesse in DEMCON en de opkomst ervaarden wij als erg positief. Opvallend was ook voor ons het aantal internationale studenten. Er zijn veel aanvragen binnengekomen voor internships. Een groot deel van de studenten waarmee we in contact zijn gekomen, passen qua opleiding goed binnen het profiel van DEMCON. Dit toont het belang aan om als regio aantrekkelijk werkgeverschap (verder) uit te dragen en om technisch talent in de toekomst te blijven behouden en aan te trekken.”

Studenten enthousiast over ‘kijkje achter de schermen’

Naast Sigmax en Symbol opende ook Synopsys haar deuren voor masterstudenten. Melle Lorijn van Synopsys is tevreden over de interesse ondanks de loopafstand vanaf de Business Walk: “Er waren ongeveer 20 studenten die langskwamen. Dit waren voornamelijk studenten van de opleidingen Mechanical Engineering, Business Information en Sustainable Energy. Onze senior engineer die al 15 jaar bij ons werkt vertelde de studenten meer over ons bedrijf en uiteraard wat we ze te bieden hebben. We verwachten zeker nog reacties van studenten die stage bij ons willen lopen!” Melle Lorijn acht de kans groot dat ze volgend jaar weer meedoen aan de Business Walk: “Ik denk dat het daarnaast een goed idee is om meer bedrijven de kans te geven om hun deuren te openen. We merkten echt dat het studenten nieuwsgierig maakt en dit ook heel erg waarderen.”

Internationale studenten meer ‘to the point’

Coen Beernink van Sigmax signaleerde ook een duidelijk verschil tussen internationale en Nederlandse studenten: “De internationale masterstudenten zijn veel meer to the point, ze hadden zeer specifieke vragen over hun eventuele traineeship en wat ze daarin konden verwachten van ons. Er was dus oprechte interesse vanuit de internationale studenten. Dat maakte het wel wat makkelijker om een klik te laten ontstaan. Door die gesprekken kregen we overigens ook veel meer besef van het potentieel in de markt. Omgekeerd konden zij meteen een goede indruk krijgen van ons bedrijf, omdat we de deuren letterlijk voor hun openden. De Business Walk was wat dat betreft ook een eyeopener voor ons!”

Mogelijkheid om je cv te laten checken

Full service HR Business Partner Eqib uit Hengelo kon ook op veel belangstelling rekenen van masterstudenten. Zij gaven studenten de mogelijkheid om hun cv te laten checken. IT-recruiter Michelle Gelink vertelt: “Het viel ons op dat veel studenten geïnteresseerd waren in deze cv-check. Veel internationale studenten waren vooral benieuwd op welke manier ze hun cv aantrekkelijker konden maken voor bedrijven in Nederland. In het algemeen waren studenten - naast het aantrekkelijker maken van hun cv - ook benieuwd op welke manier ze zich nog verder kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt. De Business Walk was voor ons trouwens ook een mooie gelegenheid om Eqib zichtbaarder te maken onder een grote groep studenten. Volgens ons is dat goed gelukt!”

Een uitgebreid fotoverslag van de Business Walk vind je op de Facebook-pagina van Kennispark Twente!

Meld je aan voor de nieuwsbrief