Afgelopen zomer introduceerde GoAbout de Campusbike op station Kennispark. Een innovatieve deelfiets die je met je smartphone ontgrendelt en vervolgens op een andere locatie weer inlevert. Een digitaal alternatief naast de OV-fiets? Nee, GoAbout is veel meer dan dat en wil het net even iets anders gaan doen. “We willen een markplaats voor dagelijkse mobiliteit worden”, zo stelt directeur Jacco Lammers. We spraken met hem over het succes van de Campusbike en de toekomst van GoAbout op Kennispark Twente.

“Flexibele mobiliteit over 10 jaar gewoonte”

Eerste reacties positief

GoAbout startte afgelopen zomer met een testlocatie voor de Campusbike op het O&O-plein: “Ondanks het feit dat we vrij weinig aan marketing deden, is er toch een groep mensen geweest die het wel eens wilde proberen”, vertelt Lammers. “De gebruikers waren vooral buitenlandse studenten en medewerkers. De reacties van deze groep waren over het algemeen positief ondanks een paar technische problemen. Die problemen zijn inmiddels verholpen. We hebben nu locaties op de stations Kennispark en Enschede, tegenover de Coop, bij de Zilverling en aan de Witbreuksweg.”

Forse stijging gebruikers

Sinds de lancering stijgt het aantal gebruikers. Ook de feedback van gebruikers speelt daarin een niet te onderschatten rol, stelt Lammers: “We vragen gebruikers bijvoorbeeld waar ze in de toekomst een extra locatie zouden willen zien. Op deze manier betrek je je gebruikers actief bij het optimaliseren van de app. Door de behoefte van de gebruikers leidend te maken, kun je veel gerichter optimaliseren. En dat scheelt heel veel tijd op alle vlakken.”

Het voordelige én gezonde alternatief

Anders dan bij de OV-fiets richt GoAbout zich meer op de korte ritten. “We richten ons daarmee ook op een ander soort behoefte”, legt Lammers uit. “De OV-fiets is alleen voordelig als je hem ook een volle dag gebruikt. Handig als je bijvoorbeeld naar verschillende locaties moet in de stad. Gebruikers van de Campusbike willen alleen van A naar B fietsen en het liefst zo voordelig en snel mogelijk. Binnen drie minuten ben je klaar om te gaan: registreren, ontgrendelen en klaar.”

Ook als je vaak dezelfde route aflegt, is de Campusbike het voordelige alternatief. GoAbout heeft onder andere een abonnement voor dagelijks gebruik van en naar het station. “En door de korte ritten voordeliger aan te bieden, verleiden we mensen eerder de fiets te pakken in plaats van de auto of de bus. We zijn dus ook nog eens het gezonde en groene alternatief.”

De CampusCar

Er zijn inmiddels ook concrete plannen voor een CampusCar. “Op zeer korte termijn verwachten we deelauto’s op de campus. Ook hier zullen we ons op een iets ander gebruik gaan richten dan de bestaande aanbieders. Er zijn ook ideeën voor een deeltaxi op de campus waarmee je je voor een vast bedrag tussen twee willekeurige locaties op Kennispark verplaatst.”

De plannen van GoAbout voor een verdere flexibilisering van de mobiliteit op Kennispark Twente zijn ambitieus. “Over 10 jaar willen we dat flexibele mobiliteit gemeengoed is op Kennispark Twente. Je hebt geen eigen fiets of auto meer nodig. Alleen de app is voldoende om je op alle mogelijke manieren van A naar B te brengen. Wanneer, waarheen en hoe zijn tegen die tijd een vanzelfsprekendheid en geen afweging.” De plannen om Kennispark Twente om te dopen tot een testlocatie voor drones ziet Lammers als een interessante ontwikkeling: “We volgen het op de voet. Met een drone van De Hogekamp naar de Horsttoren? Ik zie het wel gebeuren hoor”.

Meld je aan voor de nieuwsbrief