‘Een slimme camerahouder waarmee de chirurg zelf, snel en intuïtief, de camera kan verplaatsen en positioneren bij minimale invasieve ingrepen’. Medtech-bedrijf en ‘Kennisparker’ Mofixx is er 46ste mee geworden in de MKB Innovatie Top 100, een prestigieuze lijst van de meest innovatieve bedrijven van Nederland. Wat heeft de zorgsector aan deze innovatie? En wat leverde deze kersverse plek in de top 100 al op? We spraken met Evert Jan Klip, CEO van Mofixx.

Medtech Mofixx 46ste in MKB Innovatie Top 100

Minder fysieke klachten en geen trillende beelden De laparoscoophouder - de officiële naam voor deze innovatie - heeft vooral een positief effect op de werkhouding van de assistent en chirurg aan de operatietafel. “Normaal gesproken moet een OK-assistent op aanwijzen van de chirurg de camera in een zo stabiel mogelijke positie houden”, legt Evert Jan Klip uit. “Onze innovatie zorgt er juist voor dat de chirurg dit zelf kan doen. De innovatie zit ‘m vooral in het feit dat het zowel trillende beelden als lichamelijke klachten van OK-personeel voorkomt. De kwaliteit en snelheid van operaties gaat daarmee met sprongen vooruit.”

Tekort aan OK-personeel De slimme camerahouder van Mofixx heeft indirect ook een positieve invloed op het schromende tekort aan goed opgeleid OK-personeel. “Als deze slimme camerahouder dadelijk voor ieder ziekenhuis de standaard wordt, dan lossen we hiermee voor een deel het tekort aan OK-personeel op. En uiteindelijk is het vooral de patiënt die hier natuurlijk de vruchten van plukt omdat het wachttijden voorkomt, en daar gaat het om.”

Nationale en internationale interesse Een plek in de Top 100 leverde Mofixx nationaal en internationaal al de nodige aandacht op bij investeerders. “We zijn in gesprek met de Provincie Overijssel en vanuit België en Zwitserland is er ook voorzichtige interesse”, licht Klip toe. “Het belangrijkste is dat we nu focus houden, want als als start-up moet je niet teveel tegelijk willen doen. En we hebben ideeën genoeg hoor voor in de toekomst, maar laten we eerst dit product maar eens goed in de markt zetten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief