Recruitmentbureau QSXL (Quality Search XL) opende onlangs een vestiging in The Gallery. QSXL wil een frisse, nieuwe wind laten waaien in de recruitmentwereld. “De traditionele manier van personeel werven is al meer dan 30 jaar vooral geënt op een passieve houding: het is maar te hopen dat je met die methode de juiste kandidaten aantrekt”, vertelt businesspartner Bas Hudepohl van QSXL. Met innovatieve search wil het bedrijf de traditionele HR-wereld losschudden. Een ambitieuze en mooie belofte. Tijd voor een kennismaking!

QSXL: “Econometrist vervangt traditionele HR”

De stap naar Kennispark Twente

QSXL houdt haar hoofdkantoor in Utrecht, maar de keuze voor een uitbreiding naar Kennispark Twente was een bewuste keuze. “In Slowakije en Zuid-Afrika houden we ook kantoor, maar Kennispark Twente is voor ons een nieuwe volgende stap. Het is echt een broeinest van verschillende bedrijven en dat is een ideaal ecosysteem voor ons om het concept verder uit te rollen.”

Over de samenwerking met andere bedrijven ziet Hudepohl ook veel mogelijkheden. “Ik zag SCI Sports en Grasp Content laatst voorbijkomen, beide bedrijven focussen zich op data en bevinden zich op Kennispark Twente. Die minimale afstand maakt het zoveel makkelijker om verbindingen te leggen. Je bent op die manier ook veel zichtbaarder en laagdrempeliger naar elkaar.”

Econometrist vs. HR-medewerker

Het vinden van de juiste kandidaat met behulp van algoritmes is in de basis de unieke propositie van QSXL: “Iedereen laat een digitale voetafdruk achter en dat kan echt van alles zijn. Het UWV, CBS, Linkedin, Indeed: we hebben ongeveer 30 nationale en internationale open bronnen waar we data vandaan halen. Met eigen ontwikkelde algoritmes brengen we uit die data heel gericht een doelgroep in kaart. Zo vonden we bijvoorbeeld iemand uit Australië voor een baan aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Bij een traditionele HR-afdeling of recruitmentbureau krijg je dat niet voor elkaar. Althans, de kans dat wij een betere kandidaat voorstellen, is groter. De econometrist is in deze fase dus effectiever dan een HR-medewerker.”

Ontzorgen van de recruiter

Een tweede onderscheidende factor van QSXL is de wijze waarop ze potentiële kandidaten benaderen. “Wij zijn degene die ze benadert, maar wel namens het bedrijf zelf”, verbetert Hudepohl. “Dat doet de recruiter ook nog steeds. Het verschil is dat wij vooraf meer over de kandidaat weten dan een traditionele recruiter. De kans op een match is daardoor veel groter. Onze meerwaarde zit ‘m dus vooral in het stukje techniek dat we wegnemen bij de recruiter die meer beschikt voor alfa- dan bèta-competenties.”

“Die gerichte benadering is precies wat kandidaten het prettigst vinden: er is concrete interesse en je wordt niet zomaar even gebeld op basis van een paar kenmerken. Om de kandidaat nog meer te overtuigen, ontwikkelen we een visueel aantrekkelijke landingspage waarin we de werkgever en de functie als een merk op zich presenteren. Die combinatie vergroot nog meer de kans dat je ook kandidaten aantrekt die al een baan hebben en wellicht niet eens zoeken naar een nieuwe uitdaging.”

De focus van QSXL

De komende jaren zal de focus volgens Hudepohl vooral liggen op het uitrollen van het concept. “Zoveel partijen weten eigenlijk niet wat het echte potentieel is van hun bedrijf. Een specialist met specifieke competenties ligt soms echt dichterbij – en soms verder weg - dan je denkt. Essentieel is om zoveel mogelijk data te verzamelen zodat je heel accuraat en gericht kunt filteren naar de juiste kandidaat. En hoe beter de kandidaat, hoe kleiner de kans op uitval.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief